Četrta veja oblasti

Julij 30, 2008

Marsikdo se čudi, kako da smo lahko v tretjem tisočletju pri nas razdeljeni na dve ideološki polovici. To seveda ni prava demokracija, saj je javno mnenje predvsem posledica strankarskih manipulacij, ki jih le-te lahko uspešno izvajajo prek svojih novinarskih izpostav.

Tudi četrta veja oblasti je razdeljena na dve ideološki polovici, in deluje v njunih imenih. Do javne problematike se opredeljuje tako, kot presodi, da bi njeni favorizirani stranki prineslo največ političnih točk. Do problemov se torej ne opredeljuje z vsebinskih vidikov, zato državljani glede njih niso ustrezno obveščeni in jih praviloma ne razumejo. In jih to pravzaprav niti ne zanima, čeprav gre za bistvene stvari. Kritično javno mnenje glede na problematiko, ne pa na njeno ideološko politično vrednotenje, se sploh ne oblikuje.

Mogoča je srednjeročna razrešitev te zanke: oblikovati bi se moralo inetelektualno jedro novinarjev, ki niso politično prodane duše, ampak obveščajo in razglabljajo o posameznih problemih s kritične distance. Ne z vidika, kdo rešuje problem, temveč kako to počne. Na ta način lahko postane kritična tudi javnost, kritična do ene ali druge politične opcije, ne glede na svojo predhodno ideološko prepričanost. Vzpostavijo se temelji za resničnejšo demokracijo, v kateri obast na volitvah dejansko pripade tvornejši politični stranki, ki deluje v javnem, ne pa le v lastnem političnem interesu.

Neodvisno novinarstvo torej. O katerem v teoriji in zakonodaji že lahko beremo, v praksi pa ga na žalost najdemo le kot izjemo.

  • Share/Bookmark

13 odgovorov na temo “Četrta veja oblasti”

  1. Luka dne Julij 30, 2008 ob 17:57

    Ja res tako pač je ,.. Slovenija se more s tem dobro razvit ,. v tem ni in ne bo.

  2. nevenka dne Julij 30, 2008 ob 18:52

    Ja, ampak tak novinar mora biti res izobražen, razgledan in inteligenten.
    Ocenjevati, kako nekdo nekaj počne, pač ne more kar vsak.
    V resnici ne sme biti strankarsko okužena opravljivka.
    Itak smo na blogih že govorili o tem, da idejni vodje ne smejo biti povprečneži. To velja tudi za novinarje.

  3. nevenka dne Avgust 1, 2008 ob 11:25

    Samo mimogrede, od česa bi resnično neodvisni novinar živel, če ima denar v rokah politika in če želiš kaj obelodaniti, moraš biti všeč lastniku medija. Bi moral postati državni uslužbenec?
    Kdo bi se pravzaprav moral za to zavzeti?

  4. rokg. dne Avgust 1, 2008 ob 13:39

    Gre za profesionalno etiko. Neodvisnost novinarja je legalna in legitimna, ideološka usmerjenost pa je največkrat posledica njegove osebne politične ambicije (marsikateri novinar postane politik) in/ali vzgoje (izobraževanja; pri nas so do nedavnega na edini univerzi predavali ideološko novinarstvo. Razmere na tem področju se postopoma spreminjajo šele v zadnjem času.).

    Država ima samo z zakonom določen vpliv na javni zavod RTV SLO (vsaka država rabi in ima nacionalni medij), ki je točno določen in s katerim ne sme neposredno posegati v vsebino medija. Z zakonom so predpisani predvsem način javnega financiranja zavoda in imenovanja upravnih teles ter okvirna programska zasnova, ki je v javnem interesu.

    Interesi lastnikov drugih medijev lahko prek odgovornih urednikov sicer ovirajo delo novinarjev, ne morejo pa jim preprečiti pokončne drže. Praviloma je v njihovem interesu kvalitetno novinarstvo in zaslužek od prodaje (vse večja poplava rumenih medijev vendarle kaže na to, da je zaslužek na prvem mestu), v dnevno politiko pa se skoraj ne vmešavajo. Glede tega smo pri nas še nerazvita družba, saj kar v nekaj pomembnih primerih lastniki zaradi svojih političnih interesov pristajajo na manjše zaslužke od možnih ali celo na izgubo, ki jo nato kompenzirajo iz drugih virov.

    Država ne zaposluje novinarjev. Morda je glede tega izjema naša osrednja tiskovna agencija, ki z informacijami o delu države zalaga vse druge medije, kar je seveda tudi v njihovem interesu. Tu ima država namreč glavni lastniški delež.

    Za neodvisno delo novinarjev bi se moralo prvo zavzeti strokovno društvo, ki skrbi za uveljavljanje poklicnih standardov. Pri nas pa je to društvo še vedno neke vrste zbornica novinarskih aktivov, organiziranih po politični (ideološko obarvani) liniji. Ti aktivi so v veliki meri preostalina prejšnjega sistema. Takšno stanje seveda ni večno, saj se tudi tu nekaj premika: ustanovljeno je še eno društvo, govori se o oblikovanju novinarske zbornice …

    V bistvu pa je to vprašanje za vsakega novinarja samega. Če bi bil jaz novinar, bi mi bilo nerodno opisovati samo pol resnice, ali pa nizati zavestne laži. To namreč ni neodvisno novinarstvo, temveč politična propaganda. Med obojim je ogromna razlika, ki jo tudi naša medijska publika postopoma vse bolje razume.

  5. nevenka dne Avgust 1, 2008 ob 14:02

    Ja, saj potem bi morda tudi pri nas imeli raziskovalno novinarstvo, potem bi si vsaj kdo upal, ne bi imeli samo rumenega tiska in post festum politično obarvanega komentiranja.
    Posameznik proti družbi je prevelik napor. Boj za resnico je težak. Novinar bi moral imeti zaslombo, ki bi ščitila njegovo neodvisnost.
    Tako kot praviš: društvo, zbornico…

  6. nevenka dne Avgust 1, 2008 ob 14:04

    Vsekakor bi neodvisno novinarstvo naredilo našo družbo veliko bolj transparentno in razumljivo nam, državljanom. In verjetno ne bi tako cincali koga za vraga naj nasednjič volimo.

  7. barbiblond dne Avgust 1, 2008 ob 16:06

    Se strinjam, da bi tako moralo biti, še bolj pa z Nevenko, da novinar mora jesti, da hrbtnica zdrži tudi napore. Problem vidim v tem, da imamo takšen interes mi, tisti, ki imajo enkrat škarje, drugič platno, jim pa obstoječe odgovarja. Tukaj je zbornica in podobno absolutno premalo. Kdo z močjo bi rad videl, da bi bilo drugače kot je? Glede tega sem kar precej pesimistična, pa tudi zaradi ljudi, ki tega ne spregledajo- obstreljevanje s krš informacijami rojeva sadove.

  8. rokg. dne Avgust 1, 2008 ob 16:26

    No, jaz nisem tak pesimist. Predvsem ne zato, ker novinarji – takšni kot so – vse bolj izgubljajo zaupanje publike. Nenazadnje tudi zato, ker je informacijski monopol, kakršnega smo imeli doslej pri nas, trčil na zelo močno medijsko konkurenco globalne sorte. Tudi novi tehnološki mediji ga vse bolj razbijajo. Ljudje pričakujemo od novinarjev nekaj več, sicer bomo iskali informacije drugje.

    To pa bo vse močnejši povod novim novinarskim generacijam, da se začnejo boriti v imenu lastne, četrte veje oblasti. Neodvisno od političnih šefov, ki obvladujejo ostale tri veje. Konec koncev je vsa demokratična politika v rokah javnosti, ki jo pomembno sooblikujejo prav novinarji.

    V nasprotnem primeru bo sčasoma zmanjkalo kupcev. Čisto na koncu pa preostane nalepka na nabiralniku, ki bo prepovedala še metanje zastojnkarskih časopisov.

  9. barbiblond dne Avgust 1, 2008 ob 16:34

    Enkrat bo tako, samo jaz bi to še rada doživela…

  10. 1danica dne Avgust 13, 2008 ob 00:16

    Dandanes ni problem pomanjkanje informacij, ampak njihova preobilica in vprašljiva verodostojnost.

  11. rokg. dne Avgust 13, 2008 ob 09:50

    Ja.
    Pa se kljub preobilici informacij izve samo mali delček vsega, kar se zgodi. Zraven pa zraste še cel kup nepotrebnega balasta.
    Najbrž je to šola, v kateri se lahko človek nauči bolje razlikovati bistveno od nepomembnega.

  12. barbiblond dne Avgust 22, 2008 ob 08:53

    Oblekca je lepa, nova, zdaj pa še kakšen post, a ne?

  13. 1danica dne Avgust 22, 2008 ob 09:12

    “Pa se kljub preobilici informacij izve samo mali delček vsega, kar se zgodi. Zraven pa zraste še cel kup nepotrebnega balasta.”

    Saj sem rekla, da je to problem.

Trackback naslov | RSS Komentarjev

Komentiraj

Ime

e-pošta

Spletna stran

Govori odkrito

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !

  • O blogu in avtorju

    This is an area on your website where you can add text. This will serve as an informative location on your website, where you can talk about your site.

  • Blogrolla
  • Administrator